Saturday, September 4, 2010

Berapa Banyak Harta Yang Kita Ada...

Ada malam lepas aku minum ngan member aku..
Rasa dah lama tak sembang ngan die..yelah sibuk kan..So, malam tu die free..
Macam biasa kitorang sembang banyak benda..dari cite kak kiah sampai la cite abg Leman..
Hahaha..sampai la die tanya aku.."Mar, ko penah dengar cite pasal pemotong kayu?"
"Bile punye berita?"aku tanya.."hahaha..bukan berita la..kisah tau..kisah.."die gelak kan aku..
"yeke?, emm..rase nyer tak penah lagi..ko nak cite ke?"
"ko nak dengar tak"
"dah ko nak cite, aku dengar je la..hehehe"
Die pun mula...

" Al-kisah ada seorang jutawan telah menulis satu wasiat- barang siapa yang dapat menjaganya di dalam kubur setelah dia mati nanti akan diwarisi separuh dari harta peninggalannya. Lalu ditanya pada anak2nya semua adakah mereka sanggup menjaga nye di dalam kubur nanti.
Lantas menjawab anaknya, mana mungkin kami sanggup menjagamu wahai ayah kerana pada masa itu ayah sudah pun menjadi mayat.
Selang keesokan dipanggil semua adik-beradiknya dan dia berkata, "Wahai adik2 ku sekalian sanggupkah kamu menjaga akan daku setelah aku mati nanti bersama selama 40 hari di dlam kubur yang kuhiasi indah sepeti banglo mewah..dan aku juga akan mberi stengah drpd harta ku kpd diantara kamu yg sanggup bersamaku"
Adik2 nya pun mejawab,"Wahai abangku, adakah engkau sudah gila..mana mungkin manusia sanggup bersama mayat selama itu di atas bumi inikan pula di dalam tanah.."
Lalu dgn sedih, jutawan tu membawa diri ke kamarnya.Dia masih bertegas dgn hajatnya yg ingin ditemani di dlm kubur nanti apabila dia mati nanti.Di panggil PA die supaya war2kan di dalam akhbar dan media akan wasiatnya itu.
Akhirnya sampai jugalah hari dimana jutawan tu meninggal dunia.Kuburnya dihias indah dan digali seperti sebuah banglo di dalam tanah yg mempunyai kemudahan selama 40 hari..
PAda waktu yang sama seorang Tukang kapak yg sangat miskin telah mendengar akan wasiat tersebut lalu diberitahu kpd isterinye apakah dia perlu mengambil kesempatan ini utk menjadi kaya..
Isterinya berkata,"Wahai suamiku, apalah sangat mjaga mayat selama 40 hari dibandingkan kerja2 abg di dalam hutan bertemu harimau dan hantu bajang ketika menebang kayu. Lagi pun makanan disediakan..

"Tukang kayu tersebut dgn tergesa2 ke rumah jutawan itu utk memaklumkan kpd waris jutawan itu akan niatnya.

keesokan hari dikebumikanlah jenazah jutawan tersebut walaupun mendapat bantahan dari orang2 yang tahu akan agama. Si tukang kapak tu pun ikut sekali turun ke dalam tanah bersama kapak nye..

Setelah tujuh langkah para hadirin meniggalkan tahanh perkuburan maka datanglah Mungkar dan Nangkir ke dalam kubur tersebut.

Si tukang kapak yang tahu sedikit pasal agama menyedari akan siapa yang datang, itu pun dia menjauhkan diri dari mayat jutawan itu. Terdetik di fikirannya bahawa sudah tiba masanya jutawan tu akan disoal oleh 2 malaikat.

Tapi sebaliknya yang berlaku, Mungkar dan Nangkir telah menuju kearahnya lalu berkata..

"Apa yang kau buat di sini?"

"Aku menjaga mayat ini selama 40 hari utk mendapat setengah hartanya."

"Apa harta yang kau ada sekarang?"

"Aku cuma ada sebatang kapak ini saja utk mencari rezeki.."

"Dari mana kau dapat kapak ini?"

"Aku beli."

Lalu hilanglah 2 malaikat tadi di hari pertama di dalam kubur tersebut..

Hari kedua ditanya lagi..

"Apa yang kau buat dgn kapak itu?"

"Aku menebang poko utk dijadikan kayu api utk dijual."

Hari ketiga ditanya lagi pasal kapak tersebut pokok siapa yang kau tebang dgn kapak ni?

"Kat hutan mana ada orang punya pokok."

"Adakah kau pasti?"

Lalu hilang lagi Mungkar dan Nangkir hari ke 4..

"Adakah kau potong pokok tersebut dgn kapak ini ukurannya dan beratnya sama utk dijual?"

" Aku potong cincai aje, mana boleh ukur sama rata.." lalu hilang dan muncul Mungkar dan nangkir tersebut selama 39 hari dan soalannye tetap sama..

Dihari terakhir yang ke 40, datanglah malaikat sekali lagi bertemu dgn Tukang Kapak tadi..

Berkata Mungkar dan Nangkir, hari nie hari terakhir aku bersamamu buat seketika tapi aku akan bertanya pasal kapak nie. Belum sempat ditanya, Tukang Kapak telah melarikan diri ke atas dan membuka pintu kubur tersebut lalu diperhatikannya begitu ramai orang sudah menantikan kehadirannya utk keluar dari kubur tersebut..

Si Tukang kapak tu dgn tergesa2 keluar dan meninggalkan mereka semua dan sambil berkata ambillah korang semua harta tu dan aku tak nak harta tu..

Sesampai di rumah, isteri nya tanya.."Mana hartanye?"

Maka jawab si Tukang kapak, aku tak nak hartanye..sedang kan harta aku yang ada didunia ini hanya kapak.. Tapi apa yg disoal Mungkar nangkir selama 40 hari semuanya hanya pasal kapak ni....

Apa akan jadi sekiranya harta aku begitu banyak...Bagaimana dapat aku menjawabnya....

***Sahabat Rasulullah saw yg paling kaya ialah Abdul Rahman bin Auf. Dikatakan beliau adalah sahabat yang terakhir akan masuk syurga kerana lamanya masa yg digunakan utk menghisab beliau.

Berapa banyak harta yg kita ada?Bayangkan..baju2 kita yg 18 kodi kat rumah tu..Belum lagi cite stok baju2 lama yg terperosok dlm almari..berapa lama agaknya kita kene soal nanti???

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails