Monday, November 15, 2010

Sombong.

Sabtu lepas aku ngan wife aku pegi Ainnur punye majlis penyampaian hadiah..
Macam tak caya pulak, dah mula pegi ke majlis2 mcm ni..
Yelah..giliran aku la pulak nak rasa bende2 mcm nie..
Hari nie rasa nyer mcm nak bukak topik pasal 'SOMBONG' la..

semalam aku sembang ngan wife aku pasal aku tak suka kat sorang hamba Allah nie..
Wife aku tanye kenape sampai tak suke orang tu..
Aku cakap pasal orang tu sombong..

Yelah..kalau setakat aku je tegur org tu sampai 2-3 kali, sampai naik merah muka..dah tu die buat selamba nak m****s...
Bukan sombong namanyer..nak kata tak perasan, bukan sebatu aku tegur die..berlaga bahu tau..
Baik..kalau ko boleh sombong, aku pon boleh..tapi, aku tak la jadi macam die..org tegur buat tak tau..aku tak nak jadi Hamba Allah yg bongkak di muka bumi nie..

Kadang terfikir sendiri aku..kenapa mesti sombong..kenapa mesti bongkak..kenapa mesti ujub..
Kalau seorang wanita berstatus isteri, aku setuju sgt la kalau die sombong..
sombong nyer bersebab..sebab dia nak jaga kehormatan diri dan kehormatan suami..

Yang lelaki nie..Ya Allah..ada satu hamba Allah nie..aku selalu dok selisih kereta dgn die..
Aku pun selalu la bagi die jalan..aku berenti ketepi..bile die lintas, aku jeling2 la kat die..
Die buat tak tau je..angkat tangan pun tidak..masalahnyer bukan sekali..banyak kali..

Lantak la die..mungkin die ada masalah mental gamak nyer..
Masalah nyer sekarang aku sendiri kadang dok cite pasal dua orang nie..
so, bile aku asyik cite pasal diorang nie..aku lak banyak dosa..hish!!
Susah betulla..

semoga aku dan keluarga tak termasuk dalam golongan ini..

Seperti Sabda Rasullulah saw:
"Tidak akan masuk Syurga jika dalam hati seseorang,
walaupun sedikit,
memiliki rasa sombong"..Riwayat Muslim

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails