Thursday, July 7, 2011

Sembang Malam..SIHIR.

Salam..
Dah lama rasanyer tak cite pasal aku sembang2 ngan member aku kan?Tu la, sepanjang 'percutian' aku selama sebulan baru nie, banyak yg aku sembang dan berkongsi cerita dari sahabat2 aku..macam2..ade cite dunia, cite suami isteri, cite alam ghaib..huh!banyak la..
Tapi, yang aku nak kongsikan ialah cite pasal ilmu hitam/sihir..sebab aku rase org kita lani semacam taksub dgn bende2 nie..baik nak mengena kan org atau utk mendinding diri..

Aku ngan kawan dan sorang imam masjid kat area rumah lepak minum..
So, kitorang sembang2 banyak hal la..dalam sembang2, member aku tanye pasal sihir nie kat imam nie..

"Mam, awat lani, org kita dok sibuk nak main sihir?saya heran kenapa depa dok caya sangat benda2 karut ni Mam?"member aku tanye dgn loghat utara die..

"ye Mam, saye pon lama dah nak tanye..tapi, asyik lupe je..cube Mam cite sikit kenape, mcm mana dan kesan2 main dgn bende2 karut nie.."tanye aku..

Imam tu pon start nak cite..die senyum je..cool je nampak..
Die pon mule..tapi tak la mcm ceramah kat masjid tu..

"tu la..saye pun kadang terfikir jugak nape org dizaman canggih nie, masih ade yg berminat dgn sihir2 nie..makin canggih makin terkebelakang...makin maju makin kite lupekan Allah..makin senang makin mudah kita jahil.."

Imam tu sambung lagi..

"Ok..saya cite sikit na..ilmu sihir nie selalunye dikaitkan dgn Bomoh dan dukun..
Dia nie selalu dirujuk dalam masyrakat kita sebagai perbuatan orang atau gangguan syaitan..
Benda2 yang selalu digunakan oleh tukang sihir dikalangan masyarakat melayu bergantung kpd keperluan si tukang sihir tu sendiri..antara bende yg digunakan mcm air sihir, keris, darah,telur,
jarum dan patung merupakan yang paling popular digunakan oleg tukang sihir nie.."
"Disamping tu,die turut di bantu beberape jin atau hantu utk mcapai hajat..nak tau ape hantu2 tu?"tanye Imam tu..
Kami jawab nak la..

"ala, biasa kite dengar mcm hantu bungkus, langsuir, polong, jembalang mcm2 lagi la..
semua ni tukang2 sihir ni dapat sama ada secara warisan keturunan nenek moyang atau dipelajari olehseseorang guru sihir..Dalam hubungan ini, syaitanlah yg main peranan yang paling besar."

"Mam..mcm kita pernah tengok ada org pakai rantai atau gelang, konon nyer boleh menghindarkan bende2 nie..tu mcm mana lak Mam?"member aku tanye..aku angguk je..

"die simple je..ok, kalau die pakai bende tu kononnyer buah rantai atau gelang tu ade satu kuasa yg boleh menghindarkan anasir2 jahat atau hitam ini, kita kene berbalik kpd Sunnah dan ajaran Islam..Baik, Nabi kita dulu, ada Nabi pakai bende2 tu utk elak diganggu syaitan atau jin?takde..
ape yg Nabi ajar ialah memperbanyakkan baca Quran dan berdoa kpd Allah supaya kita terhindar dari syaitan..ayat Kursi dan 3 Qul, dah memadai..kenape mesti percaya dgn rantai atau gelang..saya sendiri heran.."

tu la cite kami malam tu..ade lagi imam tu cite..jenis2 sihir, cara rawatan, siap mentera pon ade..
aku simpan dulu..nanti2 aku sambung na..
chow..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails