Tuesday, August 17, 2010

Ramadhan...Fasa 1.

Semalam memang menakutkan aku..Blog aku tetibe dikatanye aku dah removed..
Aku ingat ada orang nak pedajal aku nyer blog nie..rupa2nye masalah teknikal lain..
Ok, oleh sebab blog aku dah selamat dan kembali ke pangkuan aku, so boleh lah aku cite sikit pasal bulan Ramadhan yang mulia nie..
Takde ape nak sangat pon..cuma perkongsian sikit..

Beberapa malam lepas, aku lepak ngan member lepas solat terawikh..Kitorang lepak kedai mamak la, kasi pekene teh kan..Bukan kat surau takde buat morey..tapi, lepak lama2 kat surau pastu sembang hal dunia pun tak syok jugak kan..
Masa kat kedai minum tu, banyak la bende kitorang sembangkan..Die tanye aku pasal Skim Cepat Kaya yang kene ambush baru nie..Yelah..cite tu memang dok still panas lagi..Lagi2 pulak member kitorang ade join Skim nie..
Dalam dok rancak sembang pasal Skim nie, aku tanye member ni.."Aku nak tanye sikit kat ko nie, ko kan ustaz..senang sikit aku tanye kemusykilan2 yang melanda..nak tanye time2 ramai orang segan..hehehe"...."ha!ape die, ko jangan tanye bab rumah tangga sudah, aku bukan terer sangat.."cepat2 member aku ngelak dari kene tanye soalan rumah tangga..tapi aku nak tanye pasal puasa..

"ko cite sikit pasal Ramadhan nie..aku nak tanye secara detail tak jupe lak soalannyer..so, ko cite la secara umunnyer, boleh?"soal aku..

"Ok..ko nak aku buat gaya ape..gaya penceramah?hehehe"..siut tul die nie..bergurau pulak..
"ko buat gaya bebas je..hahaaha"...suke aku kene kan die..

"ok2..aku cite sikit la..Ramadhan ni terbahagi pada 3 bahagian..yakni 10 hari pertama(fasa 1), pastu 10 hari kedua(fasa 2), last sekali 10 hari ketiga(fasa 3)..so,sekarang ni kita ada dalam fasa 1..fasa 1 ni ialah bhgn berkat atau rahmat..aku nak tanye ko dalam sepanjang kita puasa ni, ko dah dapat rahmat?"aku geleng je, pastu angkat bahu..aku dah mula pening ngan jawapan aku sendiri..
Die sambung lagi,"kalau nak tgk rahmat Allah, kita boleh tgk Allah turunkan hujan..hujan tu kan rahmat..'Aku jadikan awan..kemudian Aku turunkan rahmat darinya'..ape makna turunkan rahmat darinya..Hujan la..pastu kita boleh lihat kat surau2..kan ramai org datang..kalau sebelum ni die pernah datang ke surau tapi dlm bulan puasa die datang..kan rahmat tu...

"Fasa 2 nantila aku cite, dah lambat la Mar.."
aku kecewa sikit la..sebab bukan senang nak jupe member aku ni..asyik ke sana ke sini..
So, tunggu la fasa 2 nanti.hope die akan sambung lagi..

Selamat Menjalani Ibadah Puasa..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails