Saturday, August 21, 2010

Ramadhan...Fasa 2 & 3

Alhamdulillah harinie ke 11 ramadhan..Maknanye 10 ramadhan dah pun berlalu..
Masuk la kita fasa 2 ramadhan yakni fasa pengampunan...
Macam yang aku pernah cite sebelum nie..
So, aku akan sambungkan cite sebelum ni..

"Okay Mar sambung yang kita sembang ari tu ye"
"okay"..jawab aku..

"Fasa kedua pulak ialah fasa pengampunan...setelah fasa 1 tadi, kita sebagai hamba-Nya memperoleh rahmat..,bile masuk fasa kedua ni pergunakan lah sebaik nya..sebab nye dosa kita dgn Allah terlalu banyak ibarat pepasir di pantai.."

Aku angguk faham...member aku sambung lagi.."Jadi, guna la peluang yang terhidang nie...
masa fasa 1 dulu kita tengok rahmat Allah, ramai orang datang surau, masjid walupun sebelum nie die tak penah datang..itu rahmat Allah.."

"Bile habis fasa kedua, masuk fasa 3 yakni terlepas dari api neraka..Kat sini kita boleh tgk surau, masjid yang sebelum nie sejadah sampai ke luar..Jadi, kita tengok bile sampai fasa 3 orang makin kurang...kenapa?"

Aku geleng je la..

"Sebab..mula2 kita dapat rahmat dari Allah, kemudian kita dapat pengampunan, jadi bile masuk fasa 3, orang makin kurang surau sebab dia dah dapat ampun..dah tu pulak terlepas dari api neraka...hahhahhaha...,itu aku melawak je...ko jangan serius sangat Mar..."

hahahaha...pandai ko bergurau ek..
Sobar je la..

begitulah sedikit ilmu yang sahabat aku berkongsi ilmu dgn aku malam kelmarin...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails