Friday, December 3, 2010

Cinta ku Tidak Terhenti Disini..

Alahamdulillah dah 3 Dis dah..tinggal 28 hari lagi untuk kita sama2 pergi ke tahun 2011..
Rasanyer macam 2 minggu lepas sambut besday aku..cepatnyer..pada yang baru sambut besday dan akan menyambutnyer..aku ucapkan selamat hari ulang tahun..
Tu la macam malam tadi, balik tadi rumah abg ipar aku..dalam kereta aku dengar lagu Kumpulan Mega..aku tak ingat tajuk nyer..setahu aku lagu tu masa umur aku area 12 ke 13 tahun..lani aku dah 30..so, dah berapa belas tahun lagu tu..still segar lagi lagu tu aku dengar..
mcm 3 ke 4 tahun je lagu..cepat betul masa berjalan..

Tu pasal lagu..ada satu malam tu, aku ada jupe member aku..agak lama jugak la aku tak jupe die nie..dekat2 3 tahun jugak la..yelah, masing2 ada komitmen sendiri..so, bila aku senang..die senang..kitorang set time sesuai..member aku boleh dikatakan sorang usahawan yg berjaya jugak la..kalau tak, macam mana boleh pakai kereta bukan 'mampu milik' macam aku nie..
Huh!..masa jupe die, terkejut gak aku tgk die..bukan sebab badan berisi..sebab dok mcm tu jugak..tak naik tak turun..

Lepas dok peluk2 dgn die..yelah lama tak jupe..kitorang dok sembang2..
"Amacam Mar?keje ok..bisnes amacam?"

"aku ok je..dok mcm dulu jgk la..still tempat lama..bisnes aku bungkus beb.."
"Bungkus????"terkejut die..
"yela bungkus nasi lemak...hahahaha..mana aku buat bisnes..aku still senang makan gaji lagi kot.."aku kena kan die..
"hampeh ko..kalau sembang ngan ko, tak penah nyer nak lurus..mesti bengkang bengkok..hish!"
Aku still ingat lagi masa aku datang majlis kawen die, member aku ni kawen dgn mualaf..
so, masa sesi sembang2 aku ada tanye die pasal cabaran dan dugaan dalam nak mendidik isteri yang berstatus saudara baru nie..

"nak didik satu cabaran yang agak susah jugak Mar..yelah..kita nak didik orang yang dah biasa dgn kehidupan yg agak bebas.."mukadimah nyer..
"masa hari pertama nikah, aku minta die pakai tudung, tapi die minta tangguh..aku kata kat die aku tak izinkan, die tanye kenapa..aku jawab sebab ini perintah Allah..aku kata kat die kalau aku bagi die bukak tudung makna nyer aku dayus.."cite member aku..
"lepas tu aku terangkan kat die, aku kata jangan cemari diri U dgn dosa..sebab bila U peluk Islam, diri U ibarat bayi yg baru lahir..takde dosa..beruntung U tau..jadi, jangan buat dosa yg pertama U..isteri untuk dapat syurga cukup senang, die tanye macam mana..aku kata Patuh perintah Allah..buat apa yg Rasulullah suruh dan patuh pada suami selagi tidak ke arah maksiat.."

"Alhamdulillah akhir nyer die paham.."

aku boleh leka lak dgr cite die..mcm dalam novel pulak..

"ko nak tau lagi cabaran2 nyer"
"Ha..ape die"

"Masa awal2 kawen, aku dok bawak wife aku nie gi rumah sedara mara aku..so, habis die dok salam kaum kerabat aku, dgn tok penghulu pun die salam..hahaha..yelah die jenis peramah..tu yg famili aku sayang kat die..aku pon satu, tak bgtau awal2 sape yg boleh salam, sape yg tak boleh...tapi, die memang baik.."
"pastu baru ajar dan bagitau sape yang yg U boleh salam dan tak boleh.."
"akhirnyer die memahami..kau tau die kata ape?"

"Apa?"aku tanya setelah sekian lama terbuai ngan cite sahabat aku nie..

"die kata indah sungguh Islam nie ye bang..I rasa ini lah agama yang paling Indah dan Suci yang pernah I jupe..nak nangis aku Mar.."

meremang bulu roma aku masa tu..

aku tanye die.."so, ko masih ajar n didik die lagi la ye.."

Member aku senyum je.."Dah lama aku tak ajar die baca Quran Mar..dan dah lama aku tak ajar die bab2 yg lain..Die meninggal dunia dua tahun sudah.."

"Ye ke..betui ke nie.."aku mcm tak caya sebab tadi cite rileks je..

dan memang sahih la wife die meninggal dunia atas sebab2 tertentu..
Tapi, tu lah kesabaran sahabat aku tadi kuat..dugaan yg Allah turun kan pada die cukup hebat..
Kemudian aku pon tukar topik sembang pasal risau kalau2 die tak berapa selesa..
Tak tau la bile pulak dapat jupe die lagi..
insyallah panjang umur kita jupe lagi..

"Aku mencari tempat yang ku dilahirkan, Kampungku terbentang indah, Akhirat jua yang ku sudahnya, Terhentilah musafir ku"

itulah antara ungkapan die bile kitorang nak gerak balik...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails