Saturday, December 4, 2010

Memang Tak Sedar DiUntung..

Siang tadi aku ada baca satu paper pasal Orang Malaysia kena tahan kat penjara Indon..
3 tahun dipenjarakan atas kesalahan masuk perairan Indon..
Rakyat malaysia ni keje nyer nelayan..Kesian bila baca berita nie..
Sebabnyer kesian anak bini die..
Terpaksa gadai segalanya..Kereta kene jual, ape lagi die jual lagi pon aku tak ingat..
Sebab nak tanggung famili diorang ni..selama nie si suami yg tanggung semua..

Apa yang membengangkan aku ialah..bila aku baca pasal pihak penjara sana minta duit kat famili lelaki nie utk membiayai segala kos die dalam penjara..baik makan sampai perubatan..
Apa punya bangang Indon nie..Kos paling tinggi yg diorang nie mintak sampai RM10k..
Terfikir jugak, betul ke duit tu pergi ke saluran yg betul..yang aku tahu, polis2 sana banyak korup..yg aku risau duit tu diorang sebat buat belanje diorang sendiri..
Ingat lagi, kes nelayan Indon kena tangkap kat Malaysia..kecoh bile kena tangkap..

Biadap tak biadap punya Indon nie..siap kutuk Malaysia..siap nak serang malaysia..siap buat kacau kat kedutaan Malaysia...
Indon nie memang tak sedar diuntung..Kerajaan Malaysia siap jaga indon2 nie..Kita berhabis berjuta2 utk pastikan indon2 yang ada dalam penjara hidup dgn aman..
Tapi, Kerajaan indon..ape yg diorang buat bila ada rakyat malaysia masuk penjara sana..
Mintak duit pulak dgn kita..
Kita pun silap, berlembut sgt dgn indon nie..nak jaga sgt diplomatik...
Pernah diorang terfikir semua tu..
siap buat jenayah lagi ada...
Kesian aku tengok org Malaysia lani..
Patut nyer kita kene pertahankan perundangan negara sendiri..ini tidak, masih takut dgn ugutan negara luar..
Tapi, nak hairan ape...kalau lagu 'Negaraku' pun boleh dipersenda..yang si 'senda' tu pulak boleh bebas dan tak dijatuh hukuman ape2..
ape nak jadi dgn Negara ku ini...
Di mana pemimpin yang patut mempertahankan kedaulatan negara..
Nampaknyer pada pengamatan aku..kini tiada lagi..
semuanyer pengecut...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails